ZARZĄDZANIE MARZENIAMI Michał Zawadka.
Piękny pomysł na mądrość.
Dwie publikacje podzielone na docelowe grupy przedszkolaków (3-5lat) i młodszych uczniów (6-10lat), krok po kroku prowadzą zarówno rodziców, jak i dzieci drogą przez świat pragnień, marzeń, celów. TAK! – mamy je przecież wszyscy, nawet, jeśli dopiero od kilku lat stąpamy po ziemi. Rodzice chcieliby uchylić nieba swoim pociechom, spełniać ich marzenia, uczyć je, jak samodzielnie dążyć do ich realizacji. Jednak to zadanie wcale nie łatwe – jak rozmawiać o osiąganiu celów z kilkulatkiem?
A co z trudnościami, które się pojawiają, które będą się pojawiały? Jak pokazywać dziecku drogę do pokonywania własnych słabości, do przekraczania granic wątpliwości, jak uczyć je sposobów przełamywania pojawiających się przeszkód?A gdzie w ogóle wśród tych pięknych idei jest miejsce na naukę obowiązków, dzielenia czasu między przyjemności i czynności, które wkomponowane są w codzienność a niekoniecznie należą do grona atrakcji?
Te wyjątkowe zarówno w treści jak i w formie książki, stają się wspaniałym przewodnikiem dla rodziców, którzy szukają inspiracji, pomocy, pomysłów na to, by drogę kształtowania świadomości własnych potrzeb, motywacji do ich realizowania, pokonywać wraz z dzieckiem z przyjemnością. Trudne dla dzieci pojęcia takie jak cierpliwość, konsekwencja, determinacja, czy systematyczna praca, zostają odczarowane dzięki przyjaznym wierszykom. W uwolnieniu marzeń, dotarciu do swoich potrzeb pomaga zabawa w rysowanie mapy marzeń (tych małych i tych dużych, co daje dziecku możliwość dokonania własnej, ważnej oceny co jest dla niego ważne, a co jeszcze ważniejsze). A potem już to, co dzieciaki lubią najbardziej – gra, w której są punkty, kolejne stopnie, w której nagrodami są indywidualne, własne radości wynikające z realizowania marzeń i tych małych i większych. Mamy więc kolorowe tabelki aktywności, które dzieci z zapałem i radością wypełniają ustalonymi wspólnie z rodzicami punktami. Ogromnym atutem zabawy jest to, że dzieci zaangażowane w zdobywanie i wydawanie (na przyjemności i atrakcje) punktów, jakby mimochodem uczą się zauważać własne emocje, swój stosunek do różnych aktywności, budują własną hierarchię wartości. W pewnym momencie okazuje się, że cukierek nie jest aż tak atrakcyjny, jeśli można, odmawiając go sobie parę razy, osiągnąć bardziej wartościową nagrodę.
Jako mama trójki dzieci i terapeuta pracujący z dziećmi, stawiam obie pozycje na naszej głównej półce. Właściwie, zastanawiam się nawet, jak dzielą się korzyści płynące ze wspólnej gry ZARZĄDZANIE MARZENIAMI między nasze dzieci i nas – rodziców. Bo o obopólnych korzyściach jestem przekonana. Kto ile ich zaczerpnie? Sprawdźcie!
Karolina Witczak-Jabłońska
GORĄCO POLECAMY KSIĄŻECZKĘ w wydaniu on-line.
DLA RODZICÓW, OPIEKUNÓW, TERAPEUTÓW i RODZEŃSTWA AUTYSTYKÓW. I nie tylko…!
Sylwia Chmiel
Płynne i potknięte przygody pszczółki Basi.
Opowiadania logopedyczne przeznaczone do terapii niepłynności mowy
Przygody Pszczółki Basi to nasze kolejne spotkanie z bohateramii Sylwii Chmiel po uwielbianych przez nas bohaterach z książeczki i słuchowiska o Misiu Gabrysiu i jego przyjaciołach i z wierszyków Zająca Cezarego. Z przyjemnością piszę parę słów o tej książeczce, w imieniu nie tylko swoim, ale także moich dzieci i małych pacjentów. Jako mama, z prawdziwą przyjemnością czytam o przygodach zwierzaków moim córkom (5 i 6 lat). Dziewczynki bardzo lubią słuchać opowiadań, chętnie też angażują się w zabawy towarzyszące tekstowi. Dużą zaletą książeczki jest jej dwuwymiarowość. Może ona być zarówno świetną pozycją do czytania z dzieckiem (można omijać elementy didaskaliów służące ćwiczeniom terapeutycznym, dodatkowym aktywnościom i po prostu czytać dziecku opowiadania) a także oczywiście (bo takie jest jej główne przeznaczenie), może służyć jako pomoc terapeutyczna. Jako logopeda bardzo cieszę się z pojawienia się na rynku takiej pozycji, która w przystępny sposób udostępnia pacjentom, rodzicom i terapeutom jedną z ważnych technik terapii i z logopedycznej pracy czyni przyjemną zabawę. Metoda przedłużania samogłosek, choć skuteczna, szybko nuży małych pacjentów. W przypadku lektury tej książeczki, terapia przebiega jakby niezauważalnie. Mali pacjenci borykający się z niepłynnością mowy, dużą sympatią obdarzają pszczółkę Basię, z którą łączą ich wspólne trudności. Ponadto, stykając się z akceptującymi i wspierającymi postawami przyjaciół Basi, sami czują się bardziej akceptowani, zauważają, że można mieć przyjaciół i być lubianym, mimo trudności z komunikacją. Dzieci uwielbiają pszczółkę, a praca z tekstami z książeczki dla niejednego małego pacjenta stała się już formą nagrody! Książeczka, choć niewielkiego formatu, jest bardzo bogatym źródłem pomysłów i pomocy edukacyjnych i terapeutycznych. Poza opowiadaniami, zawiera przydatne dodatki. Zabawy dźwiękonaśladowcze (do zastosowania także w zabawach i w terapii najmłodszych dzieci, nie tylko z problemami niepłynności), ogólnorozwojowe zabawy ruchowe, ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny, elementy ćwiczeń relaksacyjnych, wizualizacji. Dzięki bogatym didaskaliom, z tekstem opowiadań można pracować również przygotowując z dziećmi scenki, czy przedstawienia. Znajdziemy tu nawet listę utworów muzyki klasycznej, przydatnych w terapii. Propozycje autorki z powodzeniem można zastosować zarówno w pracy indywidualnej, jak i grupowej. Podsumowując – książka Sylwii Chmiel powinna znaleźć się w rękach każdego logopedy. Na pierwszy rzut oka może niepozorna książeczka, a w rzeczywistości pojemna skarbnica pomocy terapeutycznej. Polecam również nauczycielom przedszkola, terapeutom wczesnego wspomagania rozwoju a także rodzicom dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Czekamy na kolejne pozycje autorki, a ku rozważeniu Wydawcy – może warto byłoby do książki dołączyć płytę z nagraniem, jak w przypadku poprzednich książek Pani Sylwii…
Karolina Witczak-Jabłońska
SŁONECZNA LOGOPEDIA Sylwia Chmiel
Słoneczna logopedia po prostu mnie zaskoczyła. Na początek to, co nasuwa się jako pierwsze: poręczna forma niewielkiego zeszytu sprawia, że książeczkę można zabrać ze sobą na wycieczkę, na spacer, w podróż, wszędzie. Tego, kto sięgnie po te książeczki, zaskoczy jednak mnogość pomysłów na ćwiczenia, na utrwalanie nabywanych umiejętności poprawnego wymawiania trudnych głosek. To tylko pozornie niewielka, a jednak pojemna szkatułka ze „skarbami”. Dzieci doceniają kolorową szatę graficzną i przyjemne, wesołe zabawy i ćwiczenia. To, co sprawdziłam na małych pacjentach – ten niewielki format książeczki ma przewagę nad „opasłymi księgami” – nie zniechęca malucha, wręcz zachęca do zapoznania się z nią, do wzięcia do reki, przejrzenia. Rodzice terapeuci z kolei na pewno docenią bogactwo zdań, które można wykorzystać w procesie utrwalania. Każdy, kto pomaga dziecku utrwalić logopedyczne osiągnięcie wie, jak czasem trudno wymyślić, przywołać nowe wyrazy, ich interesujące połączenia, zdania, które połączą walory terapeutyczne z zainteresowaniem dziecka. Doświadczony i pełen zapału do pracy logopeda potrafi „sypać jak z rękawa” takimi przykładami, ale dla rodzica, czy początkującego terapeuty, nie jest to wcale takie oczywiste. Wtedy Słoneczna logopedia, za parę złotych, służy nieocenioną pomocą. Mnóstwo, mnóstwo pomysłów, gotowych zdań do pracy! Autorce należą się brawa również za zaangażowanie w edukację najmłodszych, nie tylko stricte językową, ale także szeroko pojętą, ogólną. Dzięki takiemu jej podejściu, książeczka bogata jest w treści edukacyjne – począwszy od informacji z geografii, poprzez naukę historii, poznawanie naszego kraju, prezentowanie jego piękna, po propagowanie sportu, aktywności ruchowej i rozwoju kulturalnego. W przypadku tych publikacji powiedzenie „mała rzecz, a cieszy” jak najbardziej się sprawdza. Dodałabym jeszcze: mała rzecz, a mądra! Polecam.
Karolina Witczak-Jabłońska
Miś Gabryś i przyjaciele Sylwia Chmiel
Wspaniała zabawa z sympatycznym Misiem Gabrysiem to doskonały sposób na ćwiczenie aparatu mowy. Na książkę składa się 13 opowiadań pełnych zabawnych zdarzeń i zwierzątek. W tekście wyróżnione zostały wyrazy dźwiękonaśladowcze, które mają za zadanie wspierać prawidłowy rozwój mowy maluchów. Ponadto w nawiasach wśród tekstów pojawiają się propozycje ćwiczeń do konkretnych fragmentów (ziewamy, układamy wargi w podkowę, nadymamy policzki itp.) Dzięki temu, to nie tylko wspaniała lektura, ale i świetna zabawa oraz pożyteczna praca narządów artykulacyjnych, która z pewnością zaprocentuje lepszym rozwojem mowy. Ponadto, takie wielozmysłowe poznawanie przygód Misia Gabrysia świetnie wpływa na rozwój wyobraźni, pamięci i wzbudza zainteresowanie dziecka nie tylko czytaniem, ale i zagadnieniami w opowiadaniach zawartymi. Wspaniała publikacja, choć niewielka – o ogromnej wartości. Nie tylko dla logopedów i pedagogów – ze względu na jej walory i przystępność – polecam ją każdemu rodzicowi. Plus dwie płyty CD z opowiadaniami czytanymi przez aktora o nienagannej dykcji – komplet niemal doskonały.
Karolina Witczak-Jabłońska
Bystre oczko.
GRA EDUKACYJNA. ADAMIGO
Świetna propozycja dla dzieci w różnym wieku i co ważne – atrakcyjna także dla dorosłych. Gra niemal w ogóle się nie nudzi! Kartoniki dobrej jakości, nie zniszczą się łatwo, piękne kolory – moim córkom przedszkolakom bardzo się podobają – już samo oglądanie ich i układanie „po swojemu” to dla nich świetna zabawa. Gra doskonale ćwiczy spostrzegawczość, refleks, pamięć. Poza proponowanymi przez wydawcę grami, wykorzystujemy kartoniki do różnych zabaw i gier. Jako mama cieszę się z miło i pożytecznie spędzonego czasu z dziećmi, podczas coraz to nowych zabaw, a jako terapeuta – logopeda, jestem bardzo zadowolona z nowego narzędzia pracy, które spełnia oczekiwania moje i moich małych pacjentów. Staranne wykonanie sprawia, że kartoniki naprawdę zachęcają do zabawy i motywują do wymyślania nowych pomysłów na ich wykorzystanie. Kreatywność wspierana jak najbardziej. Duża ilość kartoników (w innych tego typu grach zazwyczaj miałam wrażenie, że jest ich zbyt mało) sprawia, że można z nich tworzyć wiele różnych zbiorów, kombinacji – dzieciaki są zachwycone. Cena zdecydowanie przystępna. Polecam!
Karolina Witczak-Jabłońska