Płynne i potknięte przygody pszczółki Basi – Sylwia Chmiel


Sylwia Chmiel
Płynne i potknięte przygody pszczółki Basi.
Opowiadania logopedyczne przeznaczone do terapii niepłynności mowy

Przygody Pszczółki Basi to nasze kolejne spotkanie z bohateramii Sylwii Chmiel po uwielbianych przez nas bohaterach z książeczki i słuchowiska o Misiu Gabrysiu i jego przyjaciołach i z wierszyków Zająca Cezarego. Z przyjemnością piszę parę słów o tej książeczce, w imieniu nie tylko swoim, ale także moich dzieci i małych pacjentów. Jako mama, z prawdziwą przyjemnością czytam o przygodach zwierzaków moim córkom (5 i 6 lat). Dziewczynki bardzo lubią słuchać opowiadań, chętnie też angażują się w zabawy towarzyszące tekstowi. Dużą zaletą książeczki jest jej dwuwymiarowość. Może ona być zarówno świetną pozycją do czytania z dzieckiem (można omijać elementy didaskaliów służące ćwiczeniom terapeutycznym, dodatkowym aktywnościom i po prostu czytać dziecku opowiadania) a także oczywiście (bo takie jest jej główne przeznaczenie), może służyć jako pomoc terapeutyczna. Jako logopeda bardzo cieszę się z pojawienia się na rynku takiej pozycji, która w przystępny sposób udostępnia pacjentom, rodzicom i terapeutom jedną z ważnych technik terapii i z logopedycznej pracy czyni przyjemną zabawę. Metoda przedłużania samogłosek, choć skuteczna, szybko nuży małych pacjentów. W przypadku lektury tej książeczki, terapia przebiega jakby niezauważalnie. Mali pacjenci borykający się z niepłynnością mowy, dużą sympatią obdarzają pszczółkę Basię, z którą łączą ich wspólne trudności. Ponadto, stykając się z akceptującymi i wspierającymi postawami przyjaciół Basi, sami czują się bardziej akceptowani, zauważają, że można mieć przyjaciół i być lubianym, mimo trudności z komunikacją. Dzieci uwielbiają pszczółkę, a praca z tekstami z książeczki dla niejednego małego pacjenta stała się już formą nagrody! Książeczka, choć niewielkiego formatu, jest bardzo bogatym źródłem pomysłów i pomocy edukacyjnych i terapeutycznych. Poza opowiadaniami, zawiera przydatne dodatki. Zabawy dźwiękonaśladowcze (do zastosowania także w zabawach i w terapii najmłodszych dzieci, nie tylko z problemami niepłynności), ogólnorozwojowe zabawy ruchowe, ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny, elementy ćwiczeń relaksacyjnych, wizualizacji. Dzięki bogatym didaskaliom, z tekstem opowiadań można pracować również przygotowując z dziećmi scenki, czy przedstawienia. Znajdziemy tu nawet listę utworów muzyki klasycznej, przydatnych w terapii. Propozycje autorki z powodzeniem można zastosować zarówno w pracy indywidualnej, jak i grupowej. Podsumowując – książka Sylwii Chmiel powinna znaleźć się w rękach każdego logopedy. Na pierwszy rzut oka może niepozorna książeczka, a w rzeczywistości pojemna skarbnica pomocy terapeutycznej. Polecam również nauczycielom przedszkola, terapeutom wczesnego wspomagania rozwoju a także rodzicom dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Czekamy na kolejne pozycje autorki, a ku rozważeniu Wydawcy – może warto byłoby do książki dołączyć płytę z nagraniem, jak w przypadku poprzednich książek Pani Sylwii…

Karolina Witczak-Jabłońska